woensdag 26 augustus 2015

geheim-zinnig

toen ik er ooit over las, jaren geleden, had ik in eerste instantie zo mijn twijfels... het zal wel weer zo'n Amerikaans ding zijn, hysterisch gemuts over hoe je je leven kan veranderen, dat je alleen maar Dit hoeft te doen, en Dat hoeft te laten, en he presto: je leven wordt zomaar prachtig... opgegroeid met {en omringd door} een 'gezonde' dosis skepsis in West-Europa, had ik geleerd om alles wat Makkelijk lijkt in twijfel te trekken, om datgene wat maakt dat je zonder al te veel te zwoegen een heel fijn leven kan leven belachelijk te maken... gewerkt moest er worden, en het leven is nou eenmaal geen lolletje, dus je kan ook niet verwachten dat door anders te denken, door je anders te {mogen} voelen, dat het ineens wel leuk en  licht en grappig zou kunnen zijn... doe normaal...

tot ik er met anderen over ging praten, en ik tot mijn verbazing mensen tegenkwam die er niet lacherig over deden, die hun leven hebben zien veranderen, door anders te gaan denken, door plezier in hun leven te hebben, door te begrijpen dat Liefde meer Liefde aantrekt, en Angst nog meer Angst... en dat je daar zelf iets aan kan doen... dat je niet gevangen hoeft te blijven in de gedachtegang waarmee je bent grootgebracht, van de mensen om je heen...

en toen kwam deze film voorbij... toen vielen er zoveel kwartjes op hun plek, dat ik er zo blij van werd!! al mijn angstige gedachten over tekort aan liefde, aan geld, aan vriendschap, aan wat dan ook, dat waren aangeleerde angst-gedachten... en die brachten nog meer tekorten in mijn leven... en hoe banger ik was, hoe krampachtiger ik vasthield aan wat ik wist, hoe minder mooie flow er in mijn leven zat... terwijl er ook tijden waren dat er de ene na de andere mooie gelegenheid zich voordeed, of dat ik prachtige mensen ontmoette, of een mooie woning zich presenteerde... waarom kon ik er niet meer van die krijgen?? omdat er diep van binnen een soort van saboteer stemmetje riep dat het Niet Voor Ons Soort Is Weggelegd... dat ik het Niet Verdiend had... dat het Nou Eenmaal Zo Gaat In Het Leven...

het gaat niet om zomaar alles krijgen wat je wilt, om een materialistische gretigheid die nergens op slaat, maar om een diepe connectie met het Universum... met 'God', als je het zo wil noemen {maar dan zonder de beelden erbij zoals het ons is geleerd door de kerk en school}...

probeer de film uit, zou ik zeggen... als je m nog niet kent. deze heeft NL ondertitels...





Geen opmerkingen: